Etape în adoptarea SAF-T
Agenda adoptării SAF-T a fost publică încă de anul trecut. În prima etapă, ianuarie 2022, depunerea declarației D406 a devenit obligatorie pentru contribuabilii mari, cca 3.364 de companii. Pentru încadrarea în aceste categorii, ANAF are o serie de criterii publicate încă din 2016, le găsiţi pe pagina Listele contribuabililor mari şi mijlocii.
Din ianuarie 2023, SAF -T devine obligatorie pentru contribuabilii mijlocii (peste 15.00 de companii conform listei publicate recent pe site-ul ANAF), stabiliți după aceleaşi criterii, dar selectaţi în ordine descrescătoare a indicatorului valoric agreat la nivel naţional. Prin urmare, dacă la 31 decembrie 2021 eraţi pe această, de la 1 ianuarie 2023 vi se aplică obligativitatea raportării conform standardului SAF-T. Pentru restul companiilor care nu se încadrează în listele de contribuabili mari sau mijlocii, termenul de referinţă pentru depunerea D406 este ianuarie 2025, ca de altfel şi pentru contribuabilii nerezidenţi înregistraţi doar în scop de TVA în România.
Ce implică SAF-T
- Secţiunea A cuprinde datele de identificare ale contribuabilului: denumirea, codul de identificare fiscală, adresa domiciliului fiscal.
- Secţiunea B cuprinde secţiunile şi sub-sectiunile structurii fişierului SAF-T, ce se marchează automat în cazul în care datele asociate se regăsesc în documentul XML.
- Secţiunea C are ca scop identificarea persoanei care depune Declaraţia informativă D406, prin intermediul semnăturii electronice aplicate.
- Secţiunea D este rezervată pentru ANAF în scopul acordării numărului de înregistrare.
- Secţiunea E care cuprinde un număr de identificare generat de aplicaţiile ANAF, care identifică în mod unic documentul XML ataşat în PDF şi este utilizat ca o amprentă digitală a fişierului în scopul detectării situaţiilor în care apar modificări în document, după transmiterea către ANAF.
Experienţa anului 2022
Soft Net Consulting a interacţionat cu SAF-T încă de finalul anului 2021, având printre clienţi şi mari contribuabili.Astfel am putut înţelege problemele specifice foarte de timpuriu şi să găsim cele mai bune abordări. Totodată, partenerul nostru de business, dezvoltatorul Alfa Software a pregătit sistemul ASiS ERP pentru această etapă.
De citit pe acest subiect: Raportarea SAF-T, acum complet automatizată în ASiS ERP și WinMENTOR® / WinMENTOR ENTERPRISE®
Dacă vă aflaţi pe lista contribuabililor mijlocii şi aveţi nevoie de suport pentru implementarea SAF-T programaţi o discuţie cu unul dintre consultanţii noştri la telefon sau email.