ERP în panificație.
Orice companie este interesată să-și crească eficiența, prin implementarea unor soluții de gestiune centralizată și automatizare. Panificația nu face excepție, mai ales că este un domeniu marcat de diversitatea ingredientelor și produselor, termenele presante de expirare, pierderi tehnologice și distribuție complicată.
Implementarea unui sistem ERP personalizat este cea mai bună abordare pentru companiile de panificație pentru a-și fluidiza și centraliza operațiunile, dar și pentru a reduce costurile. Cu ajutorul Soft Net Consulting, companiile de panificație pot produce mai eficient, pot avea transparență asupra costurilor, pot centraliza achizițiile și pot optimiza livrările. Minimall și Fornetti sunt doar două dintre numeroasele companii de panificație care au ales să lucreze cu Soft Net Consulting pentru îmbunătățirea activității.
Soluția propusă de Soft Net Consulting este bazată pe ASiS ERP, un sistem integrat care ajută la gestionarea întregii activități a unei companii de panificație: stocuri, rețete, producție, distribuție, puncte de vânzare, achiziții și operațiuni financiar-contabile. În cadrul proiectelor, Soft Net Consulting poate integra ASiS ERP cu soluții complementate de tip POS, gestiune depozit sau echipamente de cântărire, malaxare sau coacere.
Care sunt principalele provocări ale unei companii de panificație?
În primul rând termenele scurte de valabilitate ale produselor, în unele cazuri chiar la nivel de ore, ceea ce pune o presiune mare pe corelarea producției cu vânzările pentru limitarea pierderilor, dar și pe asigurarea unor stocuri optime de materii prime. O alta provocare este calcularea corectă a costurilor de producție și marjelor de profit, mai ales in contextul creșterii prețului la energie electrică și al inflației. În lipsa unui sistem integrat de gestiune, multe companii din domeniu nu au transparență asupra costurilor (directe și indirecte).
Din perspectivă legală, cea mai mare problemă întâlnită în acest domeniu este diferența dintre cantitatea netă declarată pe etichetă și cea reală, precum și comercializarea produselor cu termen de valabilitate expirat. Această lipsă de trasabilitate, expune companiile de panificație unui risc mare de amendă, mai ales că domeniul este unui expus frecvent la acțiuni de control din partea autorităților fiscale și sanitare. Evident, tehnologia nu este o soluție infailibilă, dar creează o bază solidă pentru o gestiune eficientă a activităților specifice de panificație și de respectare a normelor existente.
ERP în panificație
Nu orice sistem informatic este potrivit pentru gestionarea activităților de producție. Fiind utilizat de numeroase companii din domeniu, ASiS ERP a fost personalizat pe specificul acestor campanii, iar cunoștințele acumulate astfel au devenit functionalități standard ale sistemului.
Facilități specifice pentru panificație în ASIS ERP:
- Customizarea fluxurilor de producție și a rețetelor pe specificul clientului: malaxare, coacere, etc.;
- Sistem avansat de calcul al costurilor de producție directe și indirecte: materii prime, resurse umane, utilaje, energie electrică, manoperă;
- Facilități extinse de planificare a producției în funcție de: comenzi, stocuri, termene de livrare;
- Generare automată a comenzilor de aprovizionare/reaprovizionare;
- Panou de control cu acces la detalii complete asupra activității: comenzi lansate în producție, tipuri de produse, volume, termene;
- Schimb automat de informații și documente cu alte departamente (comenzi, note contabile, note de recepție, facturi, etc.);
- Nomenclator extins de rețete de producție (produse finite, semifabricate);
- Integrare cu echipamente portabile (Zebra Technologies) pentru scanarea de etichete, citirea codurilor de bare;
- Integrare cu echipamente specifice: cântare, malaxoare, mașini de sortat, împachetat, ambalat, pentru importul automat al datelor;
- Previzionarea consumului de materii prime și materiale prin analiza comenzilor existente și corelare cu datele istorice;
- Sistem complex de alerte configurabile în funcție de: limite de stoc, resurse indisponibile, materii prime alternative, etc.;
- Integrare cu POS-uri și case de marcat.
Două companii de top, din domeniul panificației, au apelat la Soft Net Consulting pentru optimizarea activității, limitarea pierderilor și cresterea productivității.
Minimal utilizeaza Asis ERP pentru centralizarea activității în cele 7 puncte lucru: preluare comenzi interne, planificare producție și distributie, control afacere. De asemenea, comenzile interne de aprovizionare plasate de fiecare punct de lucru, precum și producția și vânzările realizate de acestea sunt centralizate în sistemul ERP. Pe baza datelor înregistrate, sistemul emite automat documentele contabile și cele de însoțire și de recepționare a comenzilor. Compania a obținut astfel creșterea nivelului de satisfacție al clienților, a eficienței operaționale și a randamentului pe zona de producție.
Pentru mai multe informații citiți Studiu de caz Minimal.
Fornetti utilizează o soluție implementată de Soft Net Consulting pentru centralizarea comenzilor din rețeua de parteneri, îmbunătățirea activității în punctele de vanzare și optimizarea pierderilor tehnologice prin corelarea timpilor de coacere cu datele reale de vânzări. Sistemul urmărește rulajul de marfă la nivel de produse individuale și prin corelare cu datele înregistrate de POS-uri oferă o imagine corectă asupra atractivităţii şi interesului consumatorilor faţă de produsele Fornetti.
Principalul avantaj al proiectuui a fost optimizarea pierderilor tehnologice prin corelarea timpilor de coacere cu datele reale de vânzări. Sistemul a adus o gestionare mai bună a timpilor de coacere, astfel încât magazinele să aibă doar produse proaspete la vânzare, dar să nu rămână cu acestea după închiderea programului. Prin colerarea indicatorilor, în cele cinci magazine, aceste pierderi au fost reduse cu 5 puncte procentuale, de la o medie de 8% la 3%.
Pentru mai multe informații citiți Studiu de caz Fornetti