Ghid complet pentru conformitatea cu RO e-Transport: Monitorizarea și raportarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat în 2024

Cuprins

Sistemul de raportare și monitorizare RO e-Transport se aplică încă din 2023, însă în ultimii ani a suferit numeroase modificări, care au creat confuzie în rândul transportatorilor. Din ianuarie 2025, toate firmele, inclusiv operatorii economici autorizați (AEO), vor putea primi sancțiuni pentru nealinierea la acest sistem, care este o componentă esențială în procesul de digitalizare fiscală și control fiscal, pentru combaterea fraudei și a evaziunii în România.

În practică, RO e-Transport înseamnă că firmele care derulează transporturi naționale de bunuri cu risc fiscal ridicat și transporturi internaționale cu orice tip de bunuri sunt obligate să transmită către ANAF informații esențiale, precum coordonatele GPS, numărul de înmatriculare al vehiculului și remorcii, adresele de încărcare și descărcare, detalii despre bunurile transportate și cantitățile acestora. Pentru fiecare transport, sistemul generează un cod unic de identificare (UIT), care trebuie prezentat de către șoferi autorităților, la cerere, în cazul unui control. Procesul de raportare este simplu pentru agenții economici care folosesc soluții de gestionare integrate, precum ASIS ERP, dar poate fi complicat și consumator de timp pentru cei care nu au investit în soluții similare.

Chiar dacă neconformarea cu RO e-Transport este sancționabilă din 2023, încă există multe neclarități în jurul acestui sistem. Dat fiind că termenul inițial pentru aplicarea sancțiunilor a fost iulie 2022, și a fost apoi amânat pentru octombrie 2022 și, respectiv, ianuarie 2023, multe firme au avut suficient timp să se pregătească. Totuși, mulți antreprenori au sperat că vor primi amânări suplimentare. În plus, nu toate companiile se încadrează evident în cerințele impuse de ANAF, în principal pentru că transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat este doar o parte secundară a activităților lor sau se întâmplă doar ocazional.

În acest ghid extins am încercat să răspundem principalelor întrebări referitoare la sistemul RO e-Transport.

Ce este RO e-Transport și de ce este important?

Sistemul RO e-Transport este o inițiativă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din România, care are ca scop monitorizarea transporturilor de bunuri, în primul rând a celor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul național, cât a tuturor transporturilor internaționale. Alături de e-Factura și e-TVA, RO e-Transport face parte dintr-o strategie amplă de digitalizare a administrației publice și de reducere a evaziunii fiscale la nivel național, având rolul de a îmbunătăți și eficientiza modul în care autoritățile colaborează cu sectorul de afaceri.

RO e-Transport este important deoarece:  

  • Monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat contribuie la reducerea evaziunii fiscale, prin urmărirea mai eficientă a mărfurilor și a plăților aferente. Respectarea obligațiilor fiscale ajută la creșterea încasărilor la bugetul de stat.
  • Sistemul permite transparență și trasabilitatea transporturilor de bunuri pe teritoriul României, oferind informații în timp real despre rutele și mărfurile transportate.
  • Controalele sunt simplificate. Autoritățile pot verifica mai rapid și mai eficient transporturile, evitând controalele fizice frecvente și concentrându-se pe transporturile care prezintă riscuri. Prin digitalizarea procedurilor administrative, sunt reduse birocrația și erorile.
  • Prin combaterea comerțului ilegal, este sprijinită concurența corectă între companii, protejând astfel firmele care respectă reglementările.

Obiectivele digitalizării fiscale prin RO e-Transport

RO e-Transport este un mecanism de combatere a fraudei și de reducere a decalajului de TVA, înscriindu-se în strategia de digitalizare fiscală și administrativă a României. Conform OUG nr. 41/2022, acestea sunt principalele obiective ale sistemului:

  • Creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat prin reducerea decalajului fiscal și a impactului negativ al evaziunii și fenomenului de fraudă fiscală asupra încasărilor bugetare.
  • Prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri, în special pentru bunurile cu risc fiscal ridicat, pentru a reduce pierderile bugetare.
  • Întărirea capacității de urmărire și colectare a sumelor datorate bugetului de stat, inclusiv prin interconectare cu alte sisteme informatice existente (RO e-Factura și Trafic control).
  • Anticiparea și reglarea mecanismelor economice și a politicilor fiscal-bugetare, în contextul schimbării paradigmei economice, declanșată de pandemia de Covid-19.
  • Asigurarea unor condiții de concurență echitabile și echitate fiscală în rândul tuturor contribuabililor. Protejarea operatorilor economici care respectă reglementările fiscale.
  • Creșterea, prin fiscalizare, a resurselor bugetului de stat, direct proporțională cu finanțarea cheltuielilor de interes public și a investițiilor publice.
  • Monitorizarea operativă a circulației bunurilor și valorificarea datelor, mai ales în contextul geopolitic actual.

Bunuri cu risc fiscal ridicat și monitorizarea transporturilor

Prin Ordinul nr. 802/2022 al ANAF, sistemul RO e-Transport monitorizează o gamă variată de bunuri cu risc fiscal ridicat: legume, plante, rădăcini și tuberculi alimentare, fructe comestibile și coji de citrice sau de pepeni, băuturi, lichide alcoolice și oțet, sare, sulf, pământuri și pietre, ipsos, var și ciment. De asemenea, sunt vizate îmbrăcămintea și accesoriile de îmbrăcăminte tricotate sau croșetate, precum și cele ne-tricotate sau ne-croșetate, încălțăminte, ghetre și articole similare, inclusiv părțile acestora, precum și produse din fontă, fier și oțel.

Procedura de utilizare și funcționare a sistemului național de monitorizare transporturi, aprobată de Ministerul Finanțelor, stabilește că sunt supuse monitorizării vehiculele rutiere cu o masă maximă tehnic admisibilă de cel puțin 2,5 tone, care transportă bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală de peste 500 kg sau cu o valoare totală ce depășește 10.000 de lei. Drept urmare, legea nu se aplică doar camioanelor, ci oricărei mașini de transport marfă.

Ministerul Finanțelor și ANAF au pus la dispoziția operatorilor economici și șoferilor aplicația de monitorizare e-Transport, descărcabilă din Apple Store și Google Play, și operațională din iulie 2024. Aceasta le permite să obțină codul UIT și să transmită datele de localizare în timp real ale vehiculului (date GPS) pe tot parcursul traseului, pentru bunurile declarate în sistem, după crearea unui profil de utilizator prin introducerea datelor solicitate (nume firmă transport, cod unic de identificare, număr telefon/adresă e-mail).

După introducerea acestor informații, utilizatorul primește prin SMS un cod unic de validare pentru a-și confirma identitatea. Ulterior, poate obține un cod UIT și poate înregistra o sesiune de transport, pe baza codului UIT. Pentru a începe un transport, utilizatorii pot introduce manual informațiile necesare, fie pot scana un cod QR.

Din aplicație, pe durata unei sesiuni de transport active, utilizatorii pot vizualiza starea curentă a acesteia, inclusiv informațiile introduse, timpul scurs de la pornire, semnalul GPS și GSM, precum și nivelul bateriei. În plus, aplicația trimite în fiecare minut, în mod automat, locația GPS către ANAF. În cazul problemelor de semnal, șoferii primesc notificări regulate.

Ghidul de utilizare al aplicației e-Transport poate fi consultat pe website-ul ANAF.

Implicațiile pentru agenții economici

RO e-Transport aduce pentru agenții economici obligații suplimentare de raportare a datelor despre transporturi. Pentru a evita posibile sancțiuni, transportatorul trebuie să se asigure că datele curente privind poziția vehiculului sunt transferate continuu către e-Transport pe toată durata traseului. În acest scop, el trebuie să echipeze vehiculele cu terminale de telecomunicații care folosesc tehnologii de poziționare și transmisie prin satelit.

De asemenea, transportatorul este responsabil să furnizeze șoferului codul UIT3 generat de sistemul RO e-Transport, care permite identificarea datelor pentru fiecare transport rutier de mărfuri.

Potrivit Ghidului RO e-Transport 2024, obligația de a declara în Sistemul RO e-Transport datele despre transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine:

  • Furnizorului din România pentru tranzacțiile interne;
  • Operatorului economic care transportă aceste bunuri între locul de încărcare și locul de descărcare pe teritoriul național

Obligația de a declara în Sistemul RO e-Transport datele despre transportul internațional de bunuri revine următorilor utilizatori:

  • Destinatarului înscris în declarația vamală de import sau expeditorului înscris în declarația vamală de export, pentru bunurile implicate în operațiunile de import sau export;
  • Beneficiarului din România pentru achizițiile intracomunitare de bunuri;
  • Furnizorului din România pentru livrările intracomunitare de bunuri;
  • Depozitatorului pentru bunurile aflate în tranzit intracomunitar, fie că sunt descărcate în România pentru depozitare sau formarea unui nou transport, fie că sunt încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național.

Perioada de grație pentru sancțiuni privind neraportarea transporturilor internaționale de bunuri în sistemul RO e-Transport s-a încheiat pe 30 iunie 2024. Totuși, autoritățile au decis să o extindă cu încă 6 luni pentru companiile care dețin Certificat AEO (Operator Economic Autorizat), însă numai pentru transporturile internaționale care nu sunt considerate de risc fiscal ridicat.

Drept urmare, companiile cu statut AEO-C, AEO-S sau AEO-F, care trebuie să dețină codul UIT, nu vor fi sancționate pentru neutilizarea sistemului RO e-Transport până la 1 ianuarie 2025. Sancțiunile vor fi aplicate doar pentru încălcările constatate după această dată.

RO e-Transport

Modificări legislative și obligațiile de raportare în RO e-Transport

Legislația referitoare la sistemul e-Transport a suferit numeroase modificări în perioada decembrie 2023-iunie 2024. Iată o sinteză a acestora:

  • Sistemul RO e-Transport a fost introdus începând din 1 iulie 2022, pentru a gestiona raportarea transporturilor de produse cu risc fiscal ridicat (achizițiile, livrările intracomunitare, importurile, exporturile și livrările locale).
  • Sancțiunile au fost aplicate începând cu 1 ianuarie 2023 pentru raportarea incorectă, incompletă, întârziată sau lipsa raportării în RO e-Transport a transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.
  • Din decembrie 2023, sistemul RO e-Transport și-a extins sfera de raportare pentru a include toate transporturile rutiere internaționale de bunuri, nu doar pe cele naționale și internaționale cu risc fiscal ridicat, reglementate deja anterior, începând cu 1 iulie 2022.

Tot acum s-a instituit obligația ca firmele de transport să asigure datele curente de poziționare pe toată perioada transportului de bunuri declarate în Sistemul RO e-Transport. Sistemul colectează informațiile de poziționare fie din sistemele GPS ale vehiculelor de transport marfă, dacă acestea sunt echipate cu astfel de tehnologii, fie de la dispozitive mobile care folosesc soluții de localizare și transmisie de date prin satelit. Software-ul necesar, oferit gratuit de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor, va fi instalat pe aceste dispozitive.

  • Din aprilie 2024, autoritățile nu mai confiscă contravaloarea bunurilor nedeclarate dacă, în urma unor verificări ulterioare, se constată că bunurile au fost corect înregistrate în documentele contabile și justificative ale firmei după finalizarea transportului. Practic, dacă toate actele sunt în regulă și reflectă bunurile transportate, sancțiunea nu va fi aplicată.
  • În iunie 2024 sancțiunile pentru nerespectarea raportării au fost amânate până la 1 ianuarie 2025, pentru operatorii economici autorizați (AEO) care derulează transporturi internaționale. Pentru operatorii care nu au acest statut, sancțiunile se aplică de la 1 iulie 2024.

Legislația actualizată și noile cerințe de raportare

Ordonanța de Urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 a fost actualizată în ultimii ani, și a primit modificări legislative importante. În prezent, cerințele de raportare sunt următoarele:

  1. Obligațiile operatorilor de transport. Aceștia trebuie să doteze autovehiculul cu terminale de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie prin satelit, echipate cu modulele informatice furnizate gratuit de Centrul Național pentru Informații Financiare. Operatorii trebuie să mențină și buna funcționare a acestora. Cu ajutorul lor, vor fi transmise în timp real datele de poziționare a vehiculului pe întreaga durată a transportului bunurilor monitorizate prin Sistemul RO e-Transport. În plus, operatorul trebuie să genereze și să furnizeze șoferului, într-o formă clară, codul UIT emis de sistem, pentru identificarea fiecărui transport.
  2. Obligațiile șoferilor. Șoferii trebuie să activeze dispozitivul de poziționare a vehiculului și să introducă codurile UIT în aplicația e-Transport, înainte de a începe transportul. Dispozitivul trebuie să rămână pornit până la livrarea bunurilor la destinația declarată. De asemenea, la cererea autorităților, șoferul trebuie să prezinte documentele de transport și codul UIT într-o formă clară.

Cerințele de raportare acoperă următoarele tipuri de transport: transporturile interne efectuate în România, cele transfrontaliere care au puncte de plecare sau sosire în România și cele care tranzitează teritoriul românesc.

Transporturi internaționale și naționale sub RO e-Transport

Este necesară declararea datelor în sistemul RO e-transport, astfel:

    • Pentru transporturi naționale de bunuri cu risc fiscal ridicat, obligația revine furnizorului din România sau operatorului economic.
    • Pentru transporturi internaționale, obligația revine destinatarului/expeditorului din declarația vamală, beneficiarului din România în cazul achizițiilor intracomunitare, furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri sau depozitarului pentru tranzacțiile intracomunitare.
    • Transporturile de masă lemnoasă sunt raportate separat prin sistemul informatic Acesta poate fi accesat aici.

Criterii de raportare pentru transporturi

Cerințele de raportare în sistemul RO e-Transport impun generarea unui cod UIT pentru fiecare transport care îndeplinește următoarele condiții:

  • transportarea bunurilor cu vehicule rutiere cu masa maximă tehnic admisibilă de cel puțin 2,5 tone;
  • valoare totală a bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate este de peste 10.000 lei sau bunurile transportate au o masă brută totală mai mare de 500 kg.

În cazul transporturilor internaționale, obligațiile se aplică tuturor tipurilor de bunuri, nu doar celor cu risc fiscal ridicat. Codul UIT trebuie declarat în Sistemul RO e-transport înainte de începerea transportului. Șoferul trebuie să oprească dispozitivul de poziționare GPS „numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național”, potrivit Ghidului RO e-Transport.

Excepții și sancțiuni

OUG nr. 43/2024 prevede două tipuri de sancțiuni, inclusiv confiscare, pentru încălcarea prevederilor amintite mai sus:

  • Pentru persoanele fizice: amenzi între 10.000 și 50.000 lei și confiscarea bunurilor nedeclarate;
  • Pentru persoanele juridice: amenzi între 20.000 și 100.000 lei și confiscarea bunurilor nedeclarate.

Din aprilie 2024, excepții de la procedura de funcționare a sistemului Ro e-Transport fac următoarele categorii de transporturi:

  • Transporturi de bunuri destinate misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, organizațiilor internaționale, forțelor armate ale statelor membre NATO, UE, Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri internaționale;
  • Transportul produselor accizabile cu regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție, conform sistemului EMCS;

Transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale.

digitalizare fiscala

Cum să te conformezi cerințelor RO e-Transport

În primul rând, pentru a genera codul UIT, utilizatorii trebuie să introducă în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu cel mult 3 zile calendaristice înainte de data începerii transportului, însă înainte de ajungerea vehiculului în punctul de trecere a frontierei în România sau la locul de import.

Pentru generarea codului UIT, trebuie raportate informații precum: date referitoare la expeditor și beneficiar, descrierea, cantitatea și valoarea bunurilor transportate, detalii despre locurile de încărcare și descărcare, informații despre mijlocul de transport utilizat și despre punctul de trecere a frontierei.

După generarea codului, operatorul economic trebuie să îl transmită șoferului, care îl va scrie în aplicația e-Transport, CMR, aviz, factură și/sau alte documente de livrare justificative, referitoare la transport.

Codul UIT are o valabilitate de 5 zile calendaristice, care începe cu prima zi de transport declarată. Este interzisă folosirea codului după aceste 5 zile, dar și modificarea datelor în sistemul e-Transport după prezentarea la punctul de trecere a frontierei.

Pași pentru implementarea corectă a raportării

RO e-Transport este un sistem informatic care facilitează generarea prin automatizare și gestionarea unui cod unic de identificare (UIT) pentru fiecare transport. Pașii care trebuie urmați sunt următorii:

  1. Operatorul economic echipează autovehiculul folosit pentru transport cu tehnologia necesară transferului datelor curente de poziționare a vehiculului („dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit”, potrivit Ghidului e-Transport).
  2. Operatorul economic se înregistrează (în nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat/prin împuternicit) în Spațiul Privat Virtual (SPV) folosind un certificat digital calificat pentru semnătura electronică.
  3. Din SPV accesează RO e-Transport și generează un cod unic de identificare (UIT) cu cel mult 3 zile calendaristice înainte de data începerii transportului vizat.
  4. Operatorul transmite șoferului codul UIT. Codul expiră la 5 zile calendaristice de la prima zi de transport declarată, este interzisă folosirea lui de către șofer după această perioadă.
  5. Șoferul pornește dispozitivul de poziționare GPS înainte de începerea transportului și îl oprește după livrare.

6. Șoferul prezintă, la solicitarea ANAF, Autorității Vamale Române sau Poliției Române documentele codul UIT pus la dispoziție de către operatorul economic pentru transportul vizat.

SPV (Spațiul Privat Virtual) pentru raportare

SPV (Spațiul Privat Virtual) este o platformă gratuită, disponibilă non-stop, care oferă multiple avantaje utilizatorilor. Printre acestea se numără accesul la detalii despre obligațiile fiscale, decont TVA, posibilitatea de a primi documente oficiale și administrative, informații despre contribuțiile sociale, precum și accesul la diverse alte servicii electronice. Accesați mai multe informații despre înregistrarea/înrolarea în SPV pe website-ul ANAF.

După autentificarea în SPV, utilizatorii trebuie să acceseze meniul RO e-Transport. Sistemul oferă două opțiuni pentru declararea transporturilor: fie prin introducerea manuală a datelor (numărul de înmatriculare al mașinii și remorcii, detalii despre expeditor și beneficiar, adresa de încărcare și descărcare, tipul operațiunii, scopul operațiunii, bunurile transportate conform codurilor NC, cantitățile și valorile aferente) în aplicația disponibilă, fie prin integrarea automată a procesului folosind o serie de microservicii oferite printr-un API (Application Programming Interface).

După transmiterea datelor printr-un fișier XML în Spațiul Privat Virtual (SPV), sistemul validează informațiile, iar compania primește un cod unic UIT din partea ANAF. Dacă apar erori, declarația este respinsă, iar utilizatorul primește un fișier XML cu detaliile erorilor, semnat electronic de Ministerul Finanțelor.

Procedura ulterioară înrolării în SPV este descrisă pas cu pas în Ghidul RO e-Transport 2024.

Integrarea cu sisteme ERP și alte soluții IT

Este esențial ca raportarea să fie finalizată înainte ca vehiculul să plece în cursă, pentru a asigura verificarea corectă a bunurilor cu risc fiscal ridicat. În cazul firmelor cu transporturi ocazionale, raportarea poate fi realizată manual, însă acest lucru devine ineficient și crește riscul de erori în cazul operațiunilor frecvente.

Folosirea unui sistem ERP (Enterprise resource planning) pentru raportarea în RO e-Transport este cea mai avantajoasă opțiune, în special pentru că ASiS ERP este deja configurat pentru acest proces. Unul dintre marile beneficii este că, după integrare, informațiile despre transport se regăsesc deja în sistem, fie complet, fie parțial, și pot fi preluate automat. ERP-ul va compila și valida aceste date, efectuând raportarea în mod automat, fără a necesita intervenție manuală. După aceea, ASiS ERP va genera codul unic UIT și va emite documentele necesare în cazul unei eventuale verificări a transportului.

Optimizarea rutelor și planificarea transporturilor

Pentru companiile care au activitate intensă, peste 5-6 mașini și câteva zeci sau sute de transporturi lunare,  și care jonglează cu foarte multe date, Soft Net Consulting a dezvoltat pentru ASIS ERP modulul ASiS Tour Planner. Acesta este dedicat companiilor de producție și distribuție care gestionează comenzi multiple, fie către clienți externi, fie către depozite sau magazine proprii. Soluția asigură planificare și optimizare eficientă pentru întregul flux de lucru, inclusiv în selectarea și alocarea comenzilor pe mașini, coordonarea acestora cu șoferii disponibili, direcționarea rutelor, precum și gestionarea restricțiilor de tonaj și a condițiilor de acces la clienți.

ASiS Tour Planner oferă multiple avantaje, printre care se numără reducerea timpului de livrare cu până la o oră pe zi, în funcție de scenariu, ceea ce sporește eficiența generală. Optimizarea rutelor reduce numărul de kilometri parcurși de fiecare vehicul, contribuind la economii semnificative de combustibil și scăderea uzurii flotei. Comasarea comenzilor permite încărcarea maximă a fiecărei mașini, iar corelarea ordinii de încărcare cu secvența livrării simplifică manipularea produselor și economisește timp. De asemenea, soluția respectă reglementările privind timpul de odihnă al șoferilor și generează automat toate documentele necesare pentru livrare, inclusiv pentru raportarea către ANAF e-Transport, ușurând astfel gestionarea administrativă.

Tour Planner este integrat nativ în ASIS ERP și gestionează toate informațiile relevante pentru un transport, inclusiv detalii despre produse, greutate, ambalare și numărul de paleți. Acest modul generează nu doar fișa de transport, ci și alte documente esențiale, cum ar fi avizul, factura și bonul de consum. Pentru a efectua raportarea în sistemul e-Transport, sistemul adună diversele informații esențiale, inclusiv numărul de înmatriculare al vehiculului și al remorcii, datele despre expeditor și beneficiar, precum și adresele de încărcare și descărcare. De asemenea, sunt necesare detalii despre tipul și scopul operațiunii, informații despre bunurile transportate conform codurilor NC, precum și cantitățile și valorile aferente. Cu toate datele pregătite, sistemul poate fi folosit pentru automatizarea completă a procesului de raportare e-Transport.

Soluții pentru dificultăți de conformare

Transportatorii se pot confrunta cu numeroase dificultăți de conformare în relația cu RO e-Transport. Procesul de raportare în sine este unul complex, introducerea manuală greșită a datelor poate afecta validitatea raportării și poate întârzia transporturile. Formatele și specificațiile tehnice impuse, precum și timpul necesar pentru pregătirea și validarea datelor pot reprezenta obstacole suplimentare. Adaptarea la schimbările frecvente în reglementări și costurile de implementare a tehnologiilor noi sunt alte provocări ce pot afecta conformitatea cu cerințele e-Transport.

Un sistem precompletat precum ASIS ERP, adică un sistem care facilitează raportarea automată a datelor prin completarea automată a informațiilor necesare, minimizând astfel intervenția manuală, poate fi soluția perfectă. Prin integrarea cu e-Transport, ERP extrage și organiza datele relevante pentru raportare și le transmite automat către sistemul e-Transport, asigurând astfel conformitatea și reducând riscul de erori.

Alte tipuri de sisteme care pot automatiza completarea datelor în e-Transport sunt sistemele de management al transporturilor (TMS – Transportation management system), sistemele de management al lanțului de aprovizionare (SCM – Supply Chain Management) sau software-ul de gestionare a relațiilor cu clienții (CRM – Customer Relationship Management).

bunuri cu risc fiscal ridicat

Impactul RO e-Transport asupra logisticii și distribuției

RO e-Transport permite monitorizarea în timp real a transporturilor, ceea ce sporește transparența și ajută la prevenirea evaziunii fiscale. Automatizarea raportării, prin integrarea cu sistemele ERP și alte soluții similare, reduce erorile și sarcinile administrative, economisind timp și resurse. Deși implementarea poate aduce costuri suplimentare și necesită adoptarea de/adaptarea la noi tehnologii, beneficiile RO e-Transport sunt considerabile.

Cum influențează sistemul RO e-Transport transporturile de bunuri

Sistemul RO e-Transport are un impact important pe zona de transporturi rutiere și logistică. simplificând și digitalizând procesul de monitorizare a transportului de bunuri. Prin implementarea e-Transport, se asigură o mai bună trasabilitate și transparență a fluxurilor de mărfuri, reducând riscurile de evaziune fiscală și îmbunătățind conformitatea cu reglementările fiscale. În logistică, RO e-Transport încurajează adoptarea de noi tehnologii pentru gestionarea eficientă a rutelor și a stocurilor, contribuind la optimizarea costurilor și timpilor de livrare.

Reducerea costurilor și optimizarea operațiunilor

În mod indirect, RO e-Transport contribuie la reducerea costurilor și optimizarea operațiunilor prin încurajarea implementării tehnologiilor specializate, de tipul ASiS Tour Planner. Cu ajutorul acestora, prin monitorizarea în timp real a transporturilor și gestionarea eficientă a rutelor, se realizează o importantă economie de combustibil, deoarece traseele sunt optimizate pentru a evita drumurile lungi și aglomerate. Această eficiență în utilizarea resurselor reduce cheltuielile legate de combustibil și scade costurile operaționale generale. În plus, îmbunătățirea planificării și gestionării transporturilor contribuie la reducerea timpului de livrare.

Impactul asupra industriei alimentare și altor sectoare cheie

Recent, echipa Soft Net Consulting a finalizat implementarea modului Tour Planner de optimizare a rutelor de transport pentru un client din industria de producție alimentară. Modulul a fost integrat cu sistemul ASiS ERP. În acest fel, clientul, care gestionează și livrează zilnic între 700 și 800 de comenzi cu propria flotă de mașini, a înregistrat o reducere medie de 50 km pe rută, generând astfel economii semnificative de combustibil și câștiguri importante în materie de timp.

ASiS ERP Tour Planner a revoluționat gestionarea transporturilor pentru clientul nostru din industria alimentară prin centralizarea și corelarea tuturor datelor legate de comenzi, inclusiv locație, cantitate, ambalare și ordinea de descărcare. Sistemul facilitează comasarea și alocarea comenzilor pe mașini, optimizând încărcarea și alocarea comenzilor în funcție de rute. De asemenea, ASiS ERP gestionează întregul proces, de la picking la livrare, generând automat etichete și documentele necesare, folosind tehnologia Zebra Print Label și echipamente mobile Zebra. Integrarea cu cântare IoT asigură preluarea automată a cantităților de produse, iar sistemul a fost conectat cu SFA-ul deja existent pentru acces facil la date. În viitor, clientul nostru plănuiește exportarea rutelor către aplicații de navigație precum Waze și Google Maps, pentru o eficiență și mai mare. Citiți mai multe despre experiența pozitivă a clientului nostru, aici.

ANAF

Tehnologia și digitalizarea în sprijinul conformității RO e-Transport

Tehnologia și digitalizarea joacă un rol esențial în asigurarea conformității cu sistemul RO e-Transport, facilitând monitorizarea eficientă și transparentă a transporturilor prin colectarea și transmiterea în timp real a datelor (trasee, încărcături și documente necesare), reducând riscul de erori și accelerând procesele administrative. Prin automatizarea acestor operațiuni și integrarea cu alte sisteme, companiile pot asigura respectarea reglementărilor fiscale, optimizând totodată costurile și procesele de logistică.

Rolul IoT și SFA în monitorizarea transporturilor

IoT (Internet of Things) și SFA (Sales Force Automation) joacă un rol crucial în monitorizarea și optimizarea transporturilor, astfel:

  • IoT presupune, în domeniul transporturilor, utilizarea de senzori și dispozitive conectate la Internet, inclusiv camere de luat vederi, pentru a monitoriza și gestiona vehiculele, mărfurile și condițiile de transport în timp real, permițând eficientizarea operațiunilor logistice și reducerea costurilor. Senzorii IoT integrați în vehicule permit colectarea datelor precum poziția GPS, viteza, starea motorului, consumul de combustibil și durata călătoriilor, cu scopul de a optimiza rutele în timp real. Pentru mărfurile sensibile, senzorii IoT monitorizează constant condițiile de mediu alertând în timp real deviațiile de la parametrii optimi, pentru prevenirea deteriorării produselor. Aceiași senzori pot permite ajustarea în timp real la situații neprevăzute precum drumuri închise, reducând totodată timpii de livrare. În cazul furtului transportului, tehnologia IoT permite localizarea rapidă a autovehiculului.
  • Sistemele SFA automatizează procesele de gestionare a comenzilor și urmărirea livrărilor, permițând monitorizarea transporturilor în timp real. Echipele de vânzări pot vedea statusul comenzilor și estimările de livrare, iar integrarea cu ERP și TMS asigură o sincronizare eficientă între vânzări și logistică. Astfel, comenzile sunt gestionate eficient, livrările planificate corespunzător, iar resursele sunt distribuite optim. SFA optimizează rutele în funcție de locațiile clienților și oferă o platformă centralizată pentru accesul la date, facilitând colaborarea între echipe. Sistemul monitorizează performanța livrărilor, inclusiv respectarea termenelor și eficiența flotei, colectând totodată feedback de la clienți după fiecare livrare

Utilizarea etichetelor Zebra și a altor tehnologii avansate

  • Zebra Print Label (ZPL) este, de fapt, un limbaj de programare folosit pentru imprimantele de etichete Zebra, care sunt larg folosite în logistică, retail, producție și transport. Acestea permit crearea rapidă și personalizată de etichete pentru identificarea și gestionarea produselor, prin coduri de bare, coduri QR, informații despre produs, destinații de livrare. Tehnologia ZPL simplifică procesul de generare a etichetelor și reduce erorile manuale, permițând scanarea rapidă și trasabilitatea bunurilor pe întreg lanțul de aprovizionare. ZPL accelerează procesul de imprimare și aplicare a etichetelor, economisind timp și resurse în centrele logistice și depozite.
  • Imprimantele și dispozitivele mobile Zebra permit operatorilor să gestioneze eficient mărfurile, atât în depozite cât și pe teren, prin scanarea și imprimarea direct din locația de livrare sau de încărcare. Astfel, operatorii pot eticheta mărfuri fără să fie dependenți de o stație fixă, livrarea produselor devine mai precisă prin eliminarea erorilor. Prin integarea acestor dispozitive cu sistemele ERP sau WMS (Warehouse Management Systems), operatorii obțin o mai bună sincronizare a datelor și o mai mare precizie a inventarului.
  • Cloud Computing permite companiilor să acceseze și să utilizeze resurse IT fără a avea nevoie de infrastructuri fizice dedicate, plătind doar pentru ceea ce consumă efectiv. În logistică și transporturi, permite stocarea datelor generate de dispozitivele IoT, sistemele ERP și SFA, oferind acces la informații din orice locație. În plus, tehnologia Cloud face posibilă analiza integrată a datelor, inclusiv pentru documente de livrare, asigură scalabilitate, adică permite ajustarea resurselor în funcție de cerințe operaționale deseori fluctuante, și oferă măsuri avansate de securitate și redundanță, protejând datele esențiale împotriva pierderilor sau atacurilor cibernetice.

Beneficiile integrării cu platforme de navigație

Prin integrarea cu platforme de navigație precum Here Maps, Waze și Google Maps, companiile de transporturi își pot optimiza rutele cu ajutorul algoritmilor avansați care iau în calcul condițiile de trafic în timp real, timpii de livrare, consumul de combustibil etc. În plus, aceste platforme furnizează actualizări continue despre condițiile de trafic, accidente, lucrări pe drumuri și alte evenimente care pot afecta traseul, dar și acces la hărți detaliate, locațiile stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice și alte informații utile. Totodată, aceste soluții sunt ușor de folosit și permit colectarea datelor despre rute pentru optimizarea constantă a livrărilor. Cu ajutorul lor, șoferii folosesc hărți exacte pentru a reduce greșelile de livrare și întârzierile, în timp ce clienții primesc actualizări în timp real despre starea comenzilor.

sanctiuni

Concluzie. De ce avem nevoie de e-Transport, e-Factura și e-TVA

România are nevoie de mecanismele de digitalizare de tipul e-Transport, e-Factura și e-TVA pentru a se conforma cerințelor Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care impune reducerea cu 5% a gap-ului de TVA (diferența dintre taxele colectate și cele care ar trebui să fie colectate) până în 2025, potrivit unei declarații recente a ministrului Finanțelor, Marcel Boloş. În același scop, planul Guvernului include, în viitor, și proiectele RO e-Proprietatea şi Declaraţia unică inteligentă pentru PFA. Ca să înțelegem gravitatea problemei, trebuie să ne gândim doar că gap-ul de TVA din România atingea în perioada 2020-2021 un nivel alarmant de aproape 37% (echivalentul a aproximativ 9 miliarde de euro), în timp ce media Uniunii Europene se situează la doar 5,4%. Sistemul RO e-Transport este un pas important în această direcție, deoarece are ca funcție principală combaterea evaziunii fiscale prin monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.

În plus, e-Transport stimulează creșterea nivelului de eficiență operațională pe zona de transporturi. Prin aplicarea de sancțiuni pentru nerespectarea regulilor, RO e-Transport contribuie la optimizarea operațiunilor de transport și logistică prin digitalizare. ANAF poate acum monitoriza mai bine fluxurile de bunuri și se asigură că reglementările fiscale sunt respectate. Acest sistem ajută nu doar la prevenirea fraudei fiscale, dar și la îmbunătățirea transparenței și a gestionării resurselor transportatorilor. În cele din urmă, RO e-Transport sprijină dezvoltarea unui sistem de transport digitalizat, mai bine organizat și mai eficient.

Cele mai noi articole

Solicită acum o demonstrație gratuită.

Abonare la newsletter.