provocari transporturi provocari in industria transporturilor solutie soft net consulting

Top 5 provocări pentru transportatori accentuate de contextul economic din 2022

Când în iulie 2021, retailer-ul online eMAG a introdus serviciile de livrare a comenzilor în aceeași zi, presiunea a crescut pe întreaga industrie de transport și expediție, fapt care a stabilit și un nou nivel al așteptărilor. Realitatea are însă două fațete, pe de o parte beneficiarii vor să găsească în permanență produsele pe stoc și să le primească rapid, indiferent de ziua săptămânii, iar pe de alta, transportatorii și casele de expediție trec prin tot mai multe provocări legate de creșterea prețurilor la combustibil, lipsa camioanelor și a șoferilor, întârzierile în trafic și vămi etc.

În contextul creșterii consumului, atât din surse locale cât și din import (spre exemplu, comerțul online va crește cu 30% în 2022, arată datele Asociației Române a Magazinelor Online), cantitatea mărfurilor transportate va fi tot mai mare, indiferent de mijloacele sau canalele utilizate. Odată cu volumul de activitate, cresc însă și costurile operaționale (combustibil, salarii, taxe, asigurări), fapt ce erodează mult din profitabilitatea companiilor din domeniu și le forțează să caute noi rezolvări. Piața transporturilor rămâne foarte sensibilă la factori externi, dar totodată este și foarte fragmentată. Un exemplu este „criza de AdBlue” de anul trecut care amenința oprirea a mii de camioane. Conform datelor Eurostat, 90% dintre companii operează mai puțin de 10 camioane și doar 1% au mai mult de 50 de camioane. Evident, nici criza din Ucraina nu îmbunătățește situația, ca de altfel nici ritmul lent în care se dezvoltă infrastructura rutieră a țării.

Am sintetizat în cele ce urmează principalele provocări din activitatea companiilor de transport și a caselor de expediție, accentuate de contextul economic actual.

  • Reducerea costurilor

Conform datelor UNTRR, un camion de 40 tone care poate transporta 24 de tone de produse este plătit în jur de 3 lei/km pentru cursele interne. Chiar și în contextul majorării prețurilor la raft pentru majoritatea produselor și a prețului la carburanți, tarifele încasate de transportatori nu au crescut semnificativ. Creșterea prețurilor nu a avantajat transportatorii, ci alte verigi intermediare ale lanțului de distribuție. Pentru a-și păstra profitabilitatea, companiile de transport sunt nevoite să țină costurile sub control și să le reducă oriunde este posibil, concentrându-se astfel pe optimizarea rutelor și a gradului de încărcare, reducerea consumului de combustibil, mentenanță proactivă etc. Cum poate însă o companie să-și monitorizeze centrele de profit și pierdere pentru a lua cele mai bune decizii? Evident cu ajutorul tehnologiei.

  • Subutilizarea mijloacelor de transport

Aceasta este o problemă perenă pentru transportatori, accentuată și de necesitatea livrării cât mai rapide a mărfurilor, schimbarea regulilor de cabotaj în UE începând cu februarie 2022 etc. Ca factor mediu de încărcare, România este la nivelul Uniunii Europene cu circa 14,5 tone/transport, însă acest indicator a scăzut cu 1,4% în ultimi ani, în 2015 acesta fiind de 14,7 tone/transport. În mod curent, transportatorii din România au o performanță inferioară celor din țări ca Bulgaria (16 tone/transport) Italia (16,5 tone) sau Finlanda (19,6 tone). Deplasarea fără încărcătură este de asemenea un factor care apasă asupra profitabilității, la nivel european în 2020, 20,2% din mișcarea mijloacelor de transport mărfuri fiind făcută fără încărcătură, după cum arată datele Eurostat. Singura soluție din această perspectivă este utilizarea sistemelor inteligente (TMS – Transport Management System) care să permită o planificare mai eficientă și atingerea unui factor mediu de încărcare superior.

  • Vizibilitate operațională

Pentru orice companie din domeniu este vital să aibă acces în timp real la informații despre activitatea sa: unde sunt camioanele, dacă livrările sunt în grafic, care este statusul comenzilor, care sunt timpii de așteptare, dacă sunt probleme cu marfa etc. În transporturi apar și numeroase alte probleme, de la accidente și blocaje în trafic, la furtul mărfurilor, iar pentru ca acest proces să poată fi controlat și gestionat, operatorii au nevoie de informații. O astfel de vizibilitate nu poate fi obținută prin conversații telefonice cu șoferii, ci este nevoie de sisteme moderne care să integreze cât mai mulți senzori și să transmită datele telematice în timp real către dispecerate.

  • Lipsa șoferilor de cursă lungă

Este un fenomen întâlnit și în alte industrii precum IT sau HORECA și pentru care nu există o soluție pe termen scurt. Conform unei analize a International Road Transport Union (IRU) în 2021 deficitul de șoferi atingea 25%, însă în țări ca Turcia, Spania, Marea Britanie era mult mai mare. La începutul anului, Asociația de transport rutier din Marea Britanie (RHA) raporta că transportatorii din Regatul Unit ar avea nevoie de circa 100.000 de șoferi. Deficitul a fost accentuat de Brexit și COVID-19, însă guvernul britanic plănuiește să contacteze angajați străini cu vize pe termen scurt. De unde ar putea fi preluați acești șoferi? De cele mai multe ori din țările Europei Centrale și de Est, ceea ce invariabil ar accentua lipsa de șoferi și în România.

  • Reglementări naționale și europene tot mai aspre

Pachetul de mobilitate pentru transportul rutier, adoptat de Comisia Europeană în 2020, a intrat deja în vigoare în România și are mai multe etape de aplicare. Acest pachet legislativ este foarte complex și include numeroase prevederi: înregistrarea trecerilor de frontieră în tahograful digital, monitorizarea presiunii în pneuri, întoarcerea obligatorie a mașinii la bază la fiecare 8 săptămâni, licențele comunitare pentru transportul internațional de mărfuri cu mașini de 2,5 tone, noi raportări cu privire la deplasarea și salarizarea șoferilor etc. Atât companiile mari, cât și asociațiile profesionale din domeniu discută deja cu autoritățile modul concret de aplicare. Pentru respectarea acestor reglementări, operatorii din transporturi vor avea însă de făcut investiții în dotări și tehnologie, dar și schimbări în politicile de resurse umane, iar abordarea acestor măsuri este recomandată a fi realizată cât mai devreme.

După cum se poate observa, 2022 este un an cu multiple provocări pentru companiile de transport și casele de expediție, dar și cu oportunități pe măsură. Mai mult ca oricând, totul ține de capacitatea operatorilor din domeniu de a se adapta rapid la schimbările din piață, indiferent de natura acestora: competiție, creștere de costuri sau noi reglementări și de a-și conserva/îmbunătăți indicatorii economici. Toate aceste provocări pot fi depășite mai ușor cu ajutorul tehnologiei, însă pe acest subiect vom mai reveni.Pentru mai multe informații despre soluția oferită de Soft Net Consulting și dedicată companiilor de transport și caselor de expediție accesează ASiS TMS și contactează-ne la [email protected] sau folosind formularul de contact.

Cele mai noi articole

Solicită acum o demonstrație gratuită.

Abonare la newsletter.