Cuprins
Peste 80.000 de agenți economici vor fi încadrați în sistemul garantie-returnare, care a început deja experimental în România în luna Noiembrie. Urmează luni de testare și ajustare a modului de lucru, sistemul având un nivel ridicat de complexitate. Dacă încadrarea în sistem și actualizarea informațiilor despre produsele vândute și punctele de vânzare este un proces relativ simplu, nu același lucru se poate spune despre derularea efectivă a operațiunilor de garantie-returnare.
Mulți agenți economici, cu precădere dintre cei mici și mijlocii, nu sunt pregătiți și nu știu exact ce implică efectiv alinierea la sistemul Garantie Returnare din perspectiva aplicațiilor de gestiune contabilă. Întreg fluxul de lucru asociat SGR – recepție marfă și produse cu marcaj SGR, defalcare contabilă, etichetare, vânzare și încasare taxă ambalaj, returnare taxă către comparator sau către SGR România, trebuie gestionat în sistemul contabil. Evidența trebuie să fie strictă și să permită atât returnarea către cumpărător a taxei pentru ambalajele cu marcaj SGR (vândute directe sau doar preluate pentru reciclare) decontarea sumelor aferente către SGR, precum și raportarea datelor statistice solicitate de autorități.
ASiS ERP aliniază la sistemul garantie-returnare
Există trei paliere distincte pe care ASiS ERP interacționează cu sistemul garantie-returnare:
- Operational (receptare marfă și vânzare)
- Reciclare (preluare ambalare, plata taxei de ambalaj către cumpărători)
- Raportare date
În mod curent, Alfa Software a dezvoltat pentru ASiS ERP funcționalitățile specifice pentru partea de recepție a mărfurilor și vânzarea efectivă. La recepția mărfurilor, sistemul înregistrează automat diferitele ambalaje care intră sub incidența SGR. Ulterior, acestea vor avea la raft prețul fără taxă pentru ambalaj (taxa va fi însă menționată pe o etichetă separată pentru informarea cumpărătorilor), care va fi adăugată automat la punctul de vânzare, pe bon sau factură.
Ca și casă, la vânzarea unui produs cu ambalaje marcate SGR, sistemul adaugă automat pe bon taxa de reciclare a ambalajului, pe o linie separată față de prețul produsului. Pentru că în următoarele luni, mărfurile vor circula atât cu ambalaj tip SGR, cât și fără, controalele asociate vor fi dublate pentru o gestionare separată. Codul SGR va avea un cont contabil dedicat (267 – creanțe imobilizate sau 461 – debitori diverși, spre exemplu) din nomenclatorul conform procedurilor fiscale în vigoare.
Astfel, sistemul ERP va avea o vedere exactă a numărului de ambalaje SGR vândute și sumele aferente încasate. Ulterior, pe baza acestor date, se vor face decontările și raportările către SGR. Toți clienții care utilizează ASiS ERP și sunt încadrați în sistemul garantie-returnare pot beneficia de actualizarea cu funcționalitățile dedicate pentru recepție și vânzare.
Returnare ambalaje cu marcaj SGR
Dezvoltarea funcționalităților specifice pentru returnarea ambalajelor cu marcaj SGR este în lucru și vor fi anunțate în viitorul apropiat. Comercianții încadrați în sistem trebuie să permită returnarea ambalajelor la punctele de vânzare. Conform reglementărilor SGR România, acestea pot fi: manuale (consumatorii returnează produsele direct la comerciant, în magazin), automate (consumatorii folosesc mașini de colectare automată – RVM) sau exceptate (tipuri de comercianți care nu sunt obligați să opereze un Punct de Vânzare – comercianții de tip HoReCa sau cei care pun în vânzare produse exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor).
În ASiS ERP, după predarea ambalajelor cu marcaj SGR, cumpărătorii pot opta pentru primirea banilor, vouchere de cumpărături sau scăderea contravalorii acestora de pe bonul de cumpărături. De asemenea, sistemul va permite decontarea atât a ambalajelor vândute și preluate de același comerciant, cât și a celor vândute și preluate de comercianți diferiți. Intermedierea acestor tranzacții va fi realizată de sistemul informatic al RetuRo, compania care gestionează SGR.
În acest sens, agenții economici încadrați vor raporta periodic datele tranzacțiilor pentru decontări. Dezvoltarea acestor funcționalități necesită timp, însă sunt obligatorii pentru buna funcționare a sistemului și atingerea obiectivelor.
Concluzii
Atât experții Alfa Software, cât și cei Soft Net Consulting, vă stau la dispoziție pentru orice informații sau suport asociate sistemului de garanție-returnare. O parte dintre funcționalități sunt deja disponibile, iar toți utilizatorii pot efectua actualizarea respectivă, în timp ce altele sunt în lucru. Toate vor fi testate și validate înainte de a fi puse în producție, niciuna dintre companiile care utilizează ASiS ERP pentru gestionarea financiară, contabilă și operațională nu va rămâne fără suport.
Unicitatea și nivelul ridicat de complexitate fac însă din sistemul garantie-returnare un proiect pe termen lung și cu implicații pe multiple planuri.