Care sunt principalele provocări în Distribuție?

Ultimii doi ani au pus la mare încercare lanțurile de aprovizionare și distribuție (supply chain) din întreaga lume.

Cererea pieței a crescut semnificativ pe multiple categorii de produse, iar provocarea companiilor a fost să aibă stocurile necesare și să poată livra la timp. Volatilitatea furnizorilor, criza containerelor, blocajul din Suez sau criza semiconductorilor au zdruncinat însă din temelii piața și au împiedicat multe companii să exploateze la maxim oportunitățile apărute.

Invariabil, distribuitorii din România s-au confruntat cu aceleași probleme, având însă provocări suplimentare din cauza nivelului mai redus de informatizare/digitalizare, precum și dificultăți în trecerea rapidă a operațiunilor exclusiv online.

Am discutat în ultimele luni cu mai mulți potențiali clienți interesați să investească mai mult în informatizate și, invariabil, provocările care îi apasă în mod curent sunt similare. Le găsiți sintetizate mai jos:

  • Abilitatea de a identifica rapid problemele și de a reacționa în timp util, pentru a reduce impactul la nivel operațional. Spre exemplu, identificarea cât mai timpurie a blocajelor în aprovizionare, depășirea termenelor de livrare, a lipsei din stoc a unor produse și luarea deciziilor necesare: căutarea unor alternative, schimbarea furnizorului, schimbare modului de transport etc.
  • Imposibilitatea evaluării realiste a impactului asupra veniturilor, a creșterii unor costuri interne, a costurilor de import, a lipsei unor produse din stoc etc. În timpul carantinei, costul de transport pentru un container de 40 de picioare din China până în Constanța, a crescut de la 1.800-2.500 USD la 14.000-16.000 de dolari, ceea ce a destabilizat planurile multor companii. (conform articolului din Revista BIZ)
  • Identificarea facilă a unor surse alternative de aprovizionare, locale sau mai apropiate ca distanță, pentru a compensa blocajele comerciale apărute în relația cu anumite piețe sau întârzierile din transporturi.
  • Adaptarea la modul de lucru online și reducerea la minim a schimbului fizic de documente. Pentru companiile slab digitalizate carantina a reprezentat un adevărat șoc, iar efectele asupra continuității operaționale, fluxului de încasări și a relațiilor cu clienții au fost majore. Dacă inițial se credea că este doar o problemă conjuncturală, iată că online-ul s-a impus pe termen lung, atât pentru că angajații doresc să poată lucra de la distanță, cât și pentru că mulți parteneri de afaceri mari (key acounts) impun integrarea sistemelor informatice și schimbul automat de date și documente.
  • Lipsa datelor despre activitate și imposibilitatea evaluării corecte a situației din teren (stocuri reale, termene de livrare, prețuri actualizate, forța de muncă disponibilă) cu precădere în cazul companiilor cu operațiuni bazate pe hârtie, Excel, ședințe de lucru etc.
  • Presiune pe logistică și necesitatea identificării unor alternative la partenerii tradiționali de transport și curierat, cu precădere în contextul creșterii cu peste 30% a comerțului online. (date conform Asociația Română a Magazinelor Online).
  • Dificultăți la nivel de raportare către autorități. Spre exemplu, raportările pentru Ministerul Mediului cu privire la modul de utilizare/reutilizare/recuperare a ambalajelor de diverse tipuri devin foarte dificil de realizat în lipsa unui sistem informatic integrat.
  • Dificultăți în asigurarea unui flux coerent și rapid de aprobare a comenzilor plasate de clienți, pe baza disponibilității stocurilor, a bonității clienților, a discount-urilor solicitate etc. În multe cazuri acest flux a fost dat peste cap prin trecerea la remote working, lipsa ședințelor de vânzări, indisponibilitatea unor responsabili, situația imposibilității onorării unor comenzi, vânzările sub marja de profit dorită, creditarea unor clienți cu istoric negativ etc.
  • Extinderea perioadei de încasare a facturilor prin lipsa unui sistem funcțional de informare și alertare a clienților asupra scadențelor de plată. Aceste companii se bazau cu precădere pe vizite la clienți și discuții directe, interacțiuni care s-au rărit considerabil în contextul pandemiei. Situația a afectat nivelul lichidităților și a expus companiile din domeniu unor riscuri suplimentare.

Astfel de provocări au motivat numeroase companii din Distribuție să înceapă căutarea unor soluții de modernizare prin trecerea la un sistem informatic integrat. Procesul însă nu este simplu și implică, dincolo de existența unui buget pentru achiziții de tehnologie, a unor abilități de analiză a activității și optimizarea modului de lucru.

Distribuția are o complexitate intrinsecă și necesită combinarea mai multor tehnologii (ERP – gestiune financiară, CRM – gestiune relații cu clienții/partenerii, WMS – gestiune depozit) pentru atingerea unui palier superior de digitalizare. Vom reveni pe acest subiect pe blog-ul Soft Net Consulting.

Între timp, dacă aveți nevoie de suport pentru informatizare, contactați echipa de consultanți Soft Net Consulting, la telefon +40 372 562 804, pe e-mail la [email protected] sau citiți unul dintre studiile de caz din domeniul Distribuție pentru AUTO ALEX sau AGIL, dacă nu sunteți pregătit pentru o discuție directă.

 

Cele mai noi articole

Solicită acum o demonstrație gratuită.

Abonare la newsletter.