e-transport raportare facturi e-transport asis erp soft net romania softnetconsulting

Raportarea în RO e-Transport automatizată complet cu ASIS ERP

Din această lună, raportarea în sistemul RO e-Transport devine obligatorie pentru toate companiile care transportăproduse cu risc fiscal ridicat. Concret, operatoriieconomici care transportăastfel de produsetrebuie să introducă în sistemul ANAF dateprecum: numărul de înmatriculare al mașinii și remorcii, adresa de încărcare și descărcare, bunurile transportate, cantităţi etc. Vor primi un cod unic de identificare pentru fiecare transport și care va trebui prezentat autorităților la un eventual control.

Operaţiunea este relativ simplă pentru companiile care deţin un sistem de gestiune precum ASIS ERP, sau foartecomplicată şi consumatoare de timp pentru companiile nedigitalizate.Raportarea în sistemul RO e-Transport este reglementată prin ordinul ANAF nr. 2545 din 2022 atât din perspectiva procedurilor de declarare,cât şiaaplicabilitățiiacestoraîn rândul societățiloreconomice.

Pentru că termenul iniţial de aplicare al RO e-Transport a fost iulie 2022și ulterior amânat pentru octombrie 2022 și respectiv ianuarie2023,multe companii s-au pregătitdin timp pentru acest proces. Dar există și antreprenoricare au crezut că va mai fi o amânare. Pe de altă parte, nu toatecompaniilese încadrează atât de evident în profilul vizat de reglementarea ANAF, în principal pentru că transportul produselor cu risc fiscal ridicat este o activitate secundară sau conjuncturală.

Cine trebuie să raportezeîn sistemul RO e-Transport?

Două aspecte trebuie avute în vedere din această perspectivă: Tipul de produse transportate şi cantităţile/valorile asociate. Conform ordinului ANAF pe lista produselor cu risc fiscal ridicat se află:

  • legume, fructe, plante, tuberculi;
  • băuturi, lichide, alcoolice și oțet;
  • sare, sulf, var, ciment;
  • îmbrăcăminte și încălțăminte;
  • fontă, fier și oțel.

De menţionat că transporturile de masă lemnoasă sunt raportate separat prin sistemul informatic SUMAL.

A doua coordonată pentru obligativitatea raportării în RO e-Transport este cantitatea (minim 500 de kg) sau valoarea transportului (minim 10.000 lei), iar obiectivul monitorizării este orice vehicul mai mare de 2.5 tone. Deci practic reglementarea se aplică oricărei maşini de transport marfă, nu doar camioanelor.

Prin urmare, transportul acestor produse nu trebuie să fie activitatea preponderentă a unei companii ca să necesite raportare în sistemul RO e-Transport, cu orice transport care se încadrează în coordonatele amintite anterior. Chiar dacă este realizat o singură dată pe an, conjunctural.

Raportarea va fi realizată de furnizor pentru livrări la nivel naţional, de beneficiarul din România pentru achiziţii intra-comunitare și  de destinatarul înscris în Declarația vamală în cazul importurilor. Sunt exceptate transporturile de produse agricole de la locul de recoltare până la depozit, în limita a 70 de km.

Raportare manuală sau prin sistemul ERP?

Conform normelor, înainte de realizarea transportului, trebuie introduse următoarele date în sistemul ANAF:

  • numărul de înmatriculare al mașinii și remorcii;
  • detalii despre expeditor și beneficiar;
  • adresa de încărcare și descărcare;
  • tipul operațiunii, scopul operațiunii;
  • bunurile transportate conform codurilor NC;
  • cantitățile și valorile aferente.

După declararea acestor date în SPV (Spațiul Privat Virtual) printr-un fişier XML,  sistemul validează operaţiunea, iar compania primeşte din sistemul ANAF un cod unic UIT.  În situaţia în care sunt identificate erori, declaraţia nu se consideră transmisă în sistem, declarantul primind un fişier de tip XML ce conţine erorile identificate, însoţit de semnătura electronică a Ministerului Finanţelor. Important, raportarea trebuie făcută înainte ca autovehiculul utilizat la transport să plece din locație. Doar astfel,  autorităţile vor putea verifica dacă au fost declarate toate produsele cu risc fiscal ridicat.

Pentru situații conjuncturale, raportarea poate fi realizată manual, dacă însă astfel de operațiuni sunt frecvente consumul de timp devine nejustificat. Mai mult, procesarea manuală creşte considerabil riscul de apariție a unor erori și implicit invalidarea declaratiei.

Utilizarea sistemului ERP pentru raportarea în sistemul RO e-Transport este cea mai eficientă soluţie, mai ales ca ASIS ERP a fost pregătit în acest sens. Avantajul este că datele asociate transportului există deja în sistem, complet sau parţial şi pot fi preluate automat. Totodată sistemul ERP va pregăti şi valida datele necesare și va face raportarea. Totul automat, fără intervenţie umană.

Ulterior va prelua codul unic şi va tipări documentele necesare pentru o eventuală inspecţie.  De altfel, conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competențe din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Clienţii Soft Net Consulting care au activităţi complexe de transport s-au pregătit încă de anul trecut pentru acest moment. Am derulat împreună multiple sesiune de  testare, raportare şi validare, ca să ne asigurăm că totul este perfect funcţional. Pentru companiile care utilizează ASIS ERP, pregătirea documentelor de transport este la fel de simplă ca emiterea unei facturi. În lipsa uneltelor necesare, raportarea cere însă timp şi atenţie şi creşte riscul unor sancţiuni
consideră colegul nostru Cosmin Udrescu, Solution Architect la Soft Net Consulting.

Zeci de mii de transporturi se vor conforma raportării in sistemul RO e-Transport în acest an, autorităţile anunţând ferm că ianuarie 2023 este data de la care sistemul devine obligatoriu.  Recent, autorităţile a specificat şi că acțiunile de control vor putea fi efectuate nu doar de inspectorii ANAF și de cei ai Autorității Vamale Române, ci și de polițiști.

Prin urmare vă sfătuim să vă pregătiţi şi să respectaţi temeinic cerinţele, mai ales ca sancţiunile ajung până la 100.000 lei și chiar confiscarea bunurilor transportate. Dacă volumul tranzacţiilor este ridicat, optaţi pentru automatizarea întregului proces utilizând ASIS ERP/ASIS TMS un sistem pregătit pentru integrarea cu RO e-Transport.

Pentru orice detalii contactaţi-ne telefonic la +40 372 562 804 sau pe e-mail la adresa office@softnetconsulting.ro.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Abonare la newsletter.

Leave this field blank

Solicită acum o demonstrație gratuită.

Leave this field blank