SAF-T etapa a doua. Ce companii trebuie să depună declarația D406 din 2023

Subiectul SAF-T a fost printre principalele preocupări ale departamentelor financiar-contabile din companiile mari în 2022. Cu ajutorul consultanţilor şi al furnizorilor de sisteme ERP, care şi-au ajustat soluţiile în timp util, majoritatea au trecut cu bine peste provocarea SAF-T şi au reuşit să depună la timp şi corect declaraţia D406. Au fost perioade de probă şi testare, s-a muncit mult, iar autorităţile au fost indulgente cu greşelile. În 2022, pentru că subiectul SAF-T era nou, ANAF şi-a propus să notifice contribuabilii cu probleme, eventual să le dea un avertisment şi doar în ultima instanță să aplice amenzile prevăzute de lege. Nu este sigur dacă în 2023 autorităţile vor fi la fel de indulgente, mai ales că vor avea la dispoziţie şi un sistem informativ nou care să permită navigarea facilă prin toate datele puse la la dispoziție de agenții economici prin D406
Însă pentru ce companii devine obligatorie depunerea declaraţiei SAF-T din ianuarie 2023?

Etape în adoptarea SAF-T

Agenda adoptării SAF-T a fost publică încă de anul trecut. În prima etapă, ianuarie 2022, depunerea declarației D406 a devenit obligatorie pentru contribuabilii mari, cca 3.364 de companii. Pentru încadrarea în aceste categorii, ANAF are o serie de criterii publicate încă din 2016, le găsiţi pe pagina Listele contribuabililor mari şi mijlocii.

Din ianuarie 2023, SAF -T devine obligatorie pentru contribuabilii mijlocii (peste 15.00 de companii conform listei publicate recent pe site-ul ANAF), stabiliți după aceleaşi criterii, dar selectaţi în ordine descrescătoare a indicatorului valoric agreat la nivel naţional. Prin urmare, dacă la 31 decembrie 2021 eraţi pe această, de la 1 ianuarie 2023 vi se aplică obligativitatea raportării conform standardului SAF-T. Pentru restul companiilor care nu se încadrează în listele de contribuabili mari sau mijlocii, termenul de referinţă pentru depunerea D406 este ianuarie 2025, ca de altfel şi pentru contribuabilii nerezidenţi înregistraţi doar în scop de TVA în România.

Astfel, etapa a doua SAF-T va impacta un număr de aproape 5 ori mai mare de companii, ce e drept cu o complexitate operaţională substanţial mai redusă. Pe de altă parte, companiile mijlocii au o organizare mai puţin riguroasă şi nici nu beneficiază de sisteme informatice de tip ERP la fel de performante. Totodată, puţine astfel de companii apelează la consultanţi pentru rezolvarea unor probleme de natură finaciar-contabilă. Prin urmare, este de aşteptat ca adoptarea SAF-T să genereze mai multe probleme, iar companiile incapabile să respecte termenele cerute de ANAF să fie mai numeroase.
Chiar dacă autorităţile nu au comunicat explicit, probabil şi contribuabilii din valul doi vor beneficia de perioada de testare şi graţie. Astfel de informații vor apărea probabil în următoarea perioadă.

Ce implică SAF-T

Orice căutare pe Google după termenul SAF-T va aduce sute de articole explicative. În câteva cuvinte, SAF-T (Standard Audit File for Taxation, tradus în română că Fișierul Standard de Audit pentru Taxe) este un format digital standard pentru pentru schimbul de date contabile între contribuabili şi autorităţile fiscale. Formatul a fost creat de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și este adoptat de tot mai multe state, fiind aproape generalizat în Uniunea Europeană. În România, fișierul standard de control fiscal (SAF-T) este corelat cu depunerea declarației D406.
Declaraţia informativă D406 are mai multe secțiuni specifice:
  • Secţiunea A cuprinde datele de identificare ale contribuabilului: denumirea, codul de identificare fiscală, adresa domiciliului fiscal.
  • Secţiunea B cuprinde secţiunile şi sub-sectiunile structurii fişierului SAF-T, ce se marchează automat în cazul în care datele asociate se regăsesc în documentul XML.
  • Secţiunea C are ca scop identificarea persoanei care depune Declaraţia informativă D406, prin intermediul semnăturii electronice aplicate.
  • Secţiunea D este rezervată pentru ANAF în scopul acordării numărului de înregistrare. 
  • Secţiunea E care cuprinde un număr de identificare generat de aplicaţiile ANAF, care identifică în mod unic documentul XML ataşat în PDF şi este utilizat ca o amprentă digitală a fişierului în scopul detectării situaţiilor în care apar modificări în document, după transmiterea către ANAF.
Dificultatea implementării SAF-T provine din realitatea că declarația D406 cuprinde aproape întreaga contabilitate a unei companii: planuri de conturi, centre de cost, clienți și furnizori, nomenclatorul de bunuri și servicii, încasări și plăți, registrul jurnal detaliat etc. Sunt nu mai puţin de 454 de câmpuri de date, iar în lipsa unui sistem ERP, această declaraţie este aproape imposibil de depus în timp util şi fără erori.

Experienţa anului 2022

Soft Net Consulting a interacţionat cu SAF-T încă de finalul anului 2021, având printre clienţi şi mari contribuabili.Astfel am putut înţelege problemele specifice foarte de timpuriu şi să găsim cele mai bune abordări. Totodată, partenerul nostru de business, dezvoltatorul Alfa Software a pregătit sistemul ASiS ERP pentru această etapă.

De citit pe acest subiect: Raportarea SAF-T, acum complet automatizată în ASiS ERP și WinMENTOR® / WinMENTOR ENTERPRISE®

Experienţele din acest an arată că toate companiile care au depus fără probleme D406 au început procesul de implemenatre SAF-T de timpuriu şi au avut timpul necesar pregătirii seturilor de date şi derulării unor teste relevante.
Companiile care vor depune din 2025 vor beneficia de această experienţă. Spre exemplu, toţi clienţii ASIS ERP au deja la dispoziţie automatizarea raportării în format SAF-T, cu functionalități suplimentare de validare şi semnalare a eventualelor erori de transmitere. Dacă nu folosiţi un sistem ERP, raportarea în format SAF-T va deveni o corvoadă, prin urmare este momentul potrivit pentru o modernizare a companiei.

Dacă vă aflaţi pe lista contribuabililor mijlocii şi aveţi nevoie de suport pentru implementarea SAF-T programaţi o discuţie cu unul dintre consultanţii noştri la telefon sau email.

Cele mai noi articole

Solicită acum o demonstrație gratuită.

Leave this field blank

Prin trimiterea formularului rezultă că sunteți de acord cu Politica de Prelucrare a Datelor Personale.

Abonare la newsletter.

Leave this field blank

Prin trimiterea formularului rezultă că sunteți de acord cu Politica de Prelucrare a Datelor Personale.