Sancțiuni asociate e-Factura 2024

Cuprins

Companiile care nu sunt pregătite pentru e-Factura în 2024 riscă să primească amenzi consistente. Într-o primă etapă, amenzile se dau pentru netrimiterea facturilor prin sistemul ANAF sau pentru neconformitate, iar în a doua etapă pentru acceptarea sau plata unor facturi care nu au fost înregistrate în e-Factura. Deci, legislația prevede sancțiuni atât pentru emitenți, cât și pentru destinatarii facturilor fiscale, ceea ce face ca riscul să fie mai mare.

Important de menționat, primul trimestru al anului 2024 încă mai poate fi considerat de test, pentru că sancțiunile vor fi aplicate efectiv de la 1 aprilie anul viitor. Vestea proastă este că e-Factura nu este doar o păcăleală, este un sistem real care va marca într-un mod major operațiunile contabile ale tuturor entităților din România.

Obligații generale induse de e-Factura 2024

După cum probabil știi deja, conform datelor comunicate de ANAF – pe subiectul e-Factura 2024, de la 1 ianuarie, toți operatorii economici, persoane impozabile stabilite în România, plătitori sau nu de TVA, vor înregistra facturile fiscale în acest sistem. Aceasta înseamnă atât orice SRL, cât și PFA, PFI, întreprinderile individuale și ONG-uri cu activitate economică. Pe scurt, toate companiile din România trebuie să genereze facturile fiscale în conformitate cu formatul solicitat de ANAF, având un fișier XML atașat și să le încarce în SPV ANAF în baza unei semnături digitale. Facturile sunt verificate și validate de sistem sau returnate pentru modificarea erorilor și apoi transmise către beneficiari.

Obligația se aplică atât pentru facturi fiscale, bonuri fiscale și facturi simplificate, iar legea prevede un termen de 5 zile între emiterea documentului și înregistrarea acestuia în sistemul e-Factura ANAF. După 1 iulie 2024, e-Factura ANAF va deveni singurul sistem de transmitere și recepție a facturilor fiscale în România.

Termene de transmitere

Legislația prevede trei termene pentru alinierea la e-Factura 2024. În prima etapă, 1 ianuarie – 30 iunie 2024, companiile sunt obligate să trimită facturile prin sistemul e-Factura ANAF, însă nu este exclusă și transmiterea acestora pe canalele tradiționale: E-Mail, WhatsApp sau chiar pe hârtie. Cerința se aplică oricărei facturi emise către o entitate juridică din România, inclusiv pentru bonurile fiscale și facturile simplificate. Nu se aplică facturilor emise către persoane fizice sau pentru livrările de produse în afara țării.

Al doilea termen este 1 aprilie 2024, data de la care autoritățile vor putea aplica amenzi. După cum spuneam, legislația prevede un termen de 5 zile între emiterea unei facturi și transmiterea acesteia în sistemul e-Factura, care însă nu se aplică în lunile ianuarie-martie. După 1 aprilie, nerespectarea acestui termen devine contravenție și va genera aplicarea unor sancțiuni, despre care vom vorbi mai jos. Acest lucru înseamnă că primul trimestru din 2024 poate fi considerat ca o perioadă de testare a sistemului.

Al treilea moment este 1 iulie 2024, când e-Factura devine singurul canal de transmitere a facturilor către destinatari. Mai mult, doar facturile înregistrate și acceptate prin sistemul e-Factura ANAF vor avea dreptul de deducere a TVA-ului.

e-Factura 2024

Amenzi pentru întârziere și neconformitate

Legislația nu este foarte clară în ceea ce privește amenzile asociate e-Factura 2024. Este prevăzut cuantumul acestora, în niște intervale destul de largi, însă vor exista cel mai probabil anumite nuanțe.

Contravenția principală asociată cu e-Factura și care generează risc de amendă este nerespectarea termenului de cinci zile. Depășirea termenului de cinci zile lucrătoare între data emiterii facturii fiscale și înregistrarea acesteia în sistemul e-Factura se sancționează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei pentru marii contribuabili, de la 2.500 la 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii și de la 1.000 la 2.500 lei pentru contribuabilii mici și pentru cei nerezidenți. Termenul de aplicare este 1 aprilie.

Legea nu are alte prevederi dacă sancțiunile se aplică individual pentru fiecare factură sau pentru seturi de facturi, sau dacă se aplică de la o anumită valoare a facturilor. Specialiștii consideră că este nevoie de lămuriri suplimentare (dacă vor exista avertismente, dacă se va putea plăti jumătate din cuantumul amenzii ca în alte situații etc.), care vor apărea, cel mai probabil, în următoarele luni.

Amendă în cuantumul TVA-ului din factură

Un alt palier de sancțiuni apare după 1 iulie și se referă la acceptarea și înregistrarea unei facturi din afara sistemului e-Factura ANAF. Deci vizează destinatarul, ci nu emitentul, unei facturi. Legea prevede explicit că după acest termen, primirea și înregistrarea în contabilitate a unei facturi care nu a fost transmisă prin sistemul e-Factura ANAF (adică a fost emisă și transmisă prin orice alt mod) va fi sancționată cu amendă în valoarea TVA-ului înscris în factură.

Unii specialiști consideră că amenda se referă practic la imposibilitatea deducerii TVA-ului, însă legea vorbește despre amendă și nu despre deducere. Alții aduc în discuție facturile cu TVA zero sau cele primite de la entități neplătitoare de TVA, ce amenzi se aplică în acest context?

În esență, doar facturile emise în formatul ANAF, cu fișierul XML atașat și transmise prin e-Factura, vor fi recunoscute ca documente fiscale și doar acestea pot fi înregistrate în sistemele informatice și implicit în contabilitate. Companiile care acceptă facturi emise și transmise pe alte canale riscă amendă sau își pierd dreptul de deducere a TVA-ului aferent. Prin urmare, de anul viitor, companiile trebuie să acorde mare atenție plăților pe care le fac și să fie sigure că acceptă doar facturi transmise prin SPV ANAF.

Cum vă poate ajuta Soft Net Consulting

Pentru a depăși toate provocările asociate trecerii la e-Factură, aveți nevoie de un sistem informatic actualizat și pregătit în acest sens. Este tocmai ceea ce oferă Soft Net Consulting prin soluția ASIS ERP, un sistem integrat de gestionare a resurselor unei companii. ASIS ERP digitalizează procesele financiar-contabile ale unei companii, iar prin integrarea cu site-urile autorităților publice preia datele de identificare fiscală a clienților și partenerilor într-un format corect pentru o validare facilă în sistemul e-Factura. Mai mult, ASIS ERP automatizează toate operațiunile contabile asociate e-Factura 2024, iar printr-un singur click veți putea exporta către SPV ANAF toate documentele fiscale în formatul cerut de legislație. Minim de efort pentru maximă satisfacție.

Citiți și “Completează e-factura ANAF fără bătaie de cap”.

Utilizarea ASIS ERP asigură atât transparența financiară și automatizare, cât și eliminarea riscului de sancțiuni și amenzi pentru nerespectarea cerințelor e-Factura. Soft Net Consulting oferă servicii complete de consultanță și implementare a sistemului ASIS ERP tuturor companiilor care își doresc trecerea la un sistem digitalizat de gestionare și alinierea cu succes la sistemul e-Factura ANAF.

Cele mai noi articole

Solicită acum o demonstrație gratuită.

Leave this field blank

Prin trimiterea formularului rezultă că sunteți de acord cu Politica de Prelucrare a Datelor Personale.

Abonare la newsletter.

Leave this field blank

Prin trimiterea formularului rezultă că sunteți de acord cu Politica de Prelucrare a Datelor Personale.